Gratis SEO Website Scan

Onze uitgebreide online site analyse is een uitstekende start voor zoekmachine optimalisatie.

Gratis Website Scan

Gratis website audit van SetFocus Online Marketing & SEO

Home » Gratis SEO Website Scan

Voordat je begint met zoekmachine optimalisatie (SEO) wil je weten hoe je site er op dit moment voor staat. Om de bezoekers en de zoekmachines een goede gebruikerservaring te geven van je site, is het van belang dat je website in topvorm is. Bij een website die traag is, of één met bijvoorbeeld veel gebroken links zullen bezoekers maar ook de crawlers van zoekmachines afhaken.

Onze gratis website scan geeft je inzicht in de status van je website.

Op basis van dit onderzoek weet je welke aanpassingen je in ieder geval moet verrichten. Zo’n onderzoek is  daarom de basis van waaruit gewerkt gaat worden en wordt ook wel een site audit genoemd.

Ook jouw website bevat gegarandeerd fouten, verwijder ze en je komt al hoger in de zoekmachines

Voor deze Website Analyse maken we gebruik van SEOprofiler een website analyse tool. Deze software kijkt niet alleen naar de technische SEO, maar geeft ook informatie over je on-page SEO en off-page SEO. Het is dus niet zo gek om bij deze dienstverlening te spreken over een SEO analyse.

Let wel, zo’n rapportage is slechts de basis. Zelfs als je alle zaken die in zo’n rapport vermeld worden op de goede manier aanpakt, betekent dat nog niet dat je op de door jouw gewenste zoekopdrachten bovenaan komt in Google.
Daar is, in de meeste gevallen, wel iets meer voor nodig.

Maar deze aanpassingen zijn wel noodzakelijk voorafgaande aan alle andere activiteiten waarmee je je website gaat optimaliseren. Alle wijzigingen die je hierna doorvoert zullen dan ook sneller door de zoekmachines worden opgenomen.

Naast genoemde rapportering geven we kort schriftelijk uitleg over hoe je dit verslag moet lezen. Met deze informatie kun je je webmaster aansturen, maar natuurlijk kunnen wij dit ook voor je oppakken.
Bij misbruik behouden wij ons het recht af te zien van levering van deze gratis dienstverlening.

Deze Gratis SEO analyse geeft  je inzicht in onderstaande aspecten

1. Totaal aantal files wat is geanalyseerd

Inhoud van de Gratis Website ScanHet totaal aantal webpagina’s, foto’s en andere files zoals pdf, css en js wat succesvol geanalyseerd is. Het aantal fouten, waarschuwingen en opmerkingen wat hier uit voortkomt, inclusief eventuele spelfouten en typefouten.

2. Waar gaat de site over, met andere woorden: wat leest Google?

  • webcrawlers scannen je website op inhoudOverzicht van woorden die het meest voorkomen op de pagina’s. Dit geeft de zoekmachines een idee waar de site over gaat. Dit kan echt heel afwijkend zijn van het doel van je pagina!
  • Overzicht van pagina’s met de meeste (thick content) en met de minste inhoud (thin content)
  • meest populaire “anchor texts”, geeft Google een indicatie wat het onderwerp van betreffende link is.
  • De eventuele aanwezigheid van dubbele inhoud. Dubbele inhoud kan worden bestraft met een lagere positie in de zoekresultaten omdat zoekmachines dit als spam kunnen ervaren.
  • Dubbele titels. Om zoekmachines niet in de war te brengen is het belangrijk dat je elke pagina een unieke titel te geeft.

3. Interne links

  • interne linkbuilding voor structuur in je websiteClickdiepte, hoe eenvoudig is het om je  de individuele pagina’s van je site te bereiken en welke pagina’s worden het meest gelinkt vanaf de diverse pagina’s.
  • Het aantal interne links per pagina
  • Links naar afbeeldingen en subdomeinen

4. Externe Links

  • website backlinks verhogen de waarde van je siteAantal links naar andere websites. Als websites veel met elkaar linken wordt dat door de zoekmachines als relatie gezien tussen de beide domeinen.
  • Meest gelinkte externe domeinen
  • Meest gelinkte sociale netwerken
  • Aantal normale links in verhouding tot nofollow links

5. Prestaties

snelheid van je website is belangrijk voor zoekmachine optimalisatieGoogle adviseert dat webpagina’s in minder dan 3 seconden moeten laden. Snelle pagina’s kunnen sneller geïndexeerd worden, en snelle pagina’s zijn beter voor de gebruikers ervaring (user experience/UX)
Overzicht van de snelste en de traagste pagina’s
bestandsgroottes
Is je site te traag? GTMetrics en TestmySite.withGoogle geven goede suggesties hoe je dit probleem op kunt lossen

6. Veiligheid

  • veiligheid van de website is 1 van de speerpunten van SEOOverzicht van server veiligheid
  • Overzicht van cookies en headers die meegestuurd worden.
  • Lijst van ontbrekende headers
  • Is je site SSL/TLS beveiligd
  • Eventuele mixed content door gebruik van http en https

7. Gebruik van "Structured Data"

rich snippets zoals Local SEO verhogen de zichtbaarheid van je site in de SERPOverzicht van gebruik van “Structured Data Mark Up” in Type, Taal en Format Structured Data Mark Up is het begrijpelijk maken van content voor de zoekmachines door je bepaalde inhoud te markeren met een stukje code. Met deze code vertel je waar deze informatie voor staat. Google ondersteunt de volgende drie formaten: JSON-LD, Microdata en RDFa. Doordat zoekmachines nu weten waar de informatie voor staat, kan dit ook in de zoekresultaten gepresenteerd worden. Een voorbeeld van zo’n presentatie zijn de rich snippets in Google waarmee je extra kunt opvallen in de zoekresultaten.

8. Technieken

AMP Accelerated Mobile Pages is speciaal ontwikkeld voor Mobile SEOGebruikte technieken zoals:

  • Google Analytics, Adsense en Tag Manager
  • Favicon, Windows Tile en Apple Touch Icon
  • AMP – Accelerated Mobile Pages
  • Hreflang attribute

9. Indexeerbaarheid

goede indexeerbaarheid geeft meer bezoek op je websiteIndexeerbaarheid van de pagina’s binnen je website. Pagina’s met indexeer problemen worden niet correct opgenomen in de zoekmachines. Mogelijkheden zijn:

  • Indexeerbaar
  • Canonical link naar andere URL
  • Geblokkeerd door robots.txt
  • geblokkeerd door Meta Noindex Tag

10. HTTP type respons codes

http errorcode 404 is een afhaker voor website bezoekersVoor zowel pagina’s als alle andere files waarnaar gelinkt is, overzicht van mogelijke codes:

  • 200 OK
  • 301 Permanente Redirect
  • 302 Tijdelijke Redirect
  • 3xx Alle Redirects
  • 4xx Gebroken Link
  • 5xx Server Error
  • Anders

11. Toegepaste "Meta Robots Tags"

Geef de zoekmachine richtingmet Meta Robot TagsMet de Meta Robots Attribuut kun je op een gedetailleerde, paginaspecifieke manier aangeven hoe een afzonderlijke pagina moet worden geïndexeerd en in zoekresultaten moet worden weergegeven aan gebruikers. Dit kan tot resultaat hebben dat een pagina bijvoorbeeld  wel, niet of tijdelijk wordt getoond aan een gebruiker en los daarvan al dan niet geïndexeerd mag worden door een bepaalde zoekmachine.

12. Responsiviteit

website geschikt alle apparatenEen responsieve site is een website die qua lay-out automatisch verandert bij een andere schermformaat. In de rapportage wordt getoond hoe je pagina er uit ziet op een laptop, tablet en smartphone

13. Robots.txt en Sitemap.XML

robots.txt en sitemap.xml sturen de robot de juistekant opEr wordt geanalyseerd of er een robots.txt aanwezig is, wat is de inhoud en wat de consequentie hiervan is voor de diverse zoekmachinerobots. Bepaalde mappen wil je soms liever niet doorzocht hebben door een zoekmachine robot, je kunt dit dan aangeven in je robots.txt. Let wel, dit is slechts een verzoek, geen garantie. Als je wilt dat een map door niemand gevonden gaat worden dan kun je deze beter niet online zetten.

Een sitemap is een pagina waarin de links naar alle pagina’s van een website staan. Zo’n document is een handig hulpmiddel voor zoekmachines en bezoekers om bepaalde pagina’s te vinden op een site. Er wordt gecontroleerd of er een sitemap aanwezig is.

Volg, Like en Share:
verstuur met Email
Facebook

Facebook
Google+

Google+
Twitter

Visit Us
LinkedIn

Whatsapp