De impact van een WP Lazy Load Plugin op SEO

Lazy loading bad for SEOIn deze posting wil ik ingaan op de impact van de Lazy Load-plugin als onderdeel van de optimalisatie van je websitesnelheid in WordPress. Dit soort plugins zijn GRATIS te verkrijgen in de WordPress Plugin Library  en zijn heel eenvoudig te installeren. Helaas zul je slechts stapsgewijs een snelheidsverbetering behalen maar loop je wel het risico dat je negatieve SEO-impact toevoegt aan je site.

Lazy Loading? Wat is het?

Lazy loading verbetert de prestaties van je website door het laden van afbeeldingen op grote webpagina’s te vertragen. Afbeeldingen buiten de viewport (het zichtbare deel van de webpagina) worden pas geladen als de gebruiker ernaartoe scrolt. Gemiddeld bestaat een webpagina voor ​​80% van zijn “gewicht” uit afbeeldingsbestanden. Lazy Loading zal dan ook het formaat van je webpagina absoluut verkleinen waardoor de pagina sneller door de eindgebruiker kan worden ingeladen.Lazy Load en viewport

Hoe werkt zo’n Lazy Load plugin?

Lazy Load werkt met behulp van Javascript door het invullen van het src (bron) attribuut van img-tags wanneer het afbeeldingsgebied de viewport binnengaat. Het src-kenmerk in img html-element wordt standaard leeg gelaten (geen afbeeldings-URL) en anders gevuld met een laadafbeelding (kleiner formaat, als tijdelijke aanduiding). Zodra de gebruiker naar deze content inhoud scrolt, wordt het attribuut src gevuld met de URL van de originele afbeeldingen en weergegeven in de viewport van de gebruiker.

Waarom geeft Lazy Loading negatieve SEO?

Robots van zoekmachines crawlen src attribuut in img-element in het Document Object Model (DOM) van je webpagina. Omdat Lazy Load de originele afbeeldings-URL binnen data-img-src houdt totdat de viewport van de gebruiker het afbeeldingsgebied binnengaat, kan Lazy Load een negatieve SEO-impact hebben. De afbeeldingen worden in dat geval niet gecrawld door zoekmachines en zijn daar dus ook niet te vinden.

Als afbeeldingen met een Lazy Load-plugin niet worden niet gecrawld door zoekmachines zijn ze niet in de zoekresultaten te vinden.

Hoe kun je deze negatieve SEO-impact van Lazy Load vermijden, terwijl je pagina’s toch sneller worden geladen? De beste oplossing om negatieve SEO-impact te verwijderen, is in het script het img src-kenmerk toe te wijzen aan de oorspronkelijke URL. Bij gebruik van zo’n Lazy Load script, is het verstandig om zelf even te controleren of de plugin die jij gebruikt het gewenste resultaat op levert, niet alleen qua snelheid van je website, maar ook qua impact op je SEO.

Hoe weet je zeker dat Google en andere zoekmachines je content kunnen zien?

In 2015 al heeft Google bevestigd dat zij Javascript kan crawlen en dat zij de Document Object Model (DOM) gebruikt om websites uit te lezen. De kans is daarom groot dat de inhoud van je website wordt geladen door Google als je deze zelf ook in de DOM kunt herkennen.  Om je er van te verzekeren dat je complete pagina wordt ingeladen door de zoekmachines, kun je de volgende tests overwegen:

  • Controleer of de inhoud wordt weergegeven in de DOM.
  • Test een subset van pagina’s om te zien of Google inhoud kan indexeren.
  • Controleer handmatig citaten uit uw inhoud.
  • Fetch met Google in Google Search Console (GSC) en kijk of de inhoud wordt weergegeven. Fetch met Google gebeurt zogenaamd rond de load-gebeurtenis of vóór time-out. Het is een goede test om te controleren of Google uw inhoud kan zien en of JavaScript in uw robots.txt wordt geblokkeerd. Hoewel Fetch met Google niet waterdicht is, is het een goed startpunt.

Mocht dit je allemaal teveel werk zijn, of je weet niet goed hoe je dit aan moet pakken, houd je dan vast aan de stelregel: Content is King

Het is natuurlijk het allermooiste als je een website hebt die razendsnel laadt en SEO-vriendelijk is. Zeker ook omdat snelheid ook een onderdeel is van het Google algoritme. Deze focus op snelheid is met de Google Mobile First Indexing alleen nog maar groter geworden. Maar als je toch een keuze moet maken tussen zoekmachine optimalisatie door content of door snelheid, kies dan altijd voor content. Het is de content op je website die bepaald of je gevonden wordt.

Volg, Like en Share:
verstuur met Email
Facebook
Facebook
Google+
Google+
Twitter
Visit Us
LinkedIn
Whatsapp