(http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/)], via Wikimedia CommonsSnelheid als rankingfactor

Inmiddels is iedereen er wel van overtuigd dat websites niet alleen geschikt moeten zijn voor verschillende mobiele apparaten qua layout (responsive) en snelheid. Toch is bepaald niet iedereen doordrongen van het belang ervan; vrijwel geen enkele site scoort op alle onderdelen van de Google snelheidstest een voldoende. Dit zal op korte termijn wel eens vervelende gevolgen kunnen gaan hebben. Google neemt deze criteria namelijk wel serieus.

Ongetwijfeld blijkt uit één van Google’s vele onderzoeken dat sneller ladende websites beter zijn voor Google’s gebruikers. Misschien blijkt uit Google Analytics meta data ook wel dat snellere website beter converteren.
Maar wat betekent snelheid van een website in de praktijk? Er kan natuurlijk maar één manier zijn om naar snelheid te kijken; vanuit het perspectief van de gebruiker. Helaas is dit nog niet de manier waarop de meeste websites gebouwd worden.  De meeste webdevelopers zijn tevreden als de site mooi responsive is en rond de seconde laadtijd zit en daar blijft het meestal bij. Maar dat is vanaf nu niet meer genoeg!

Omdat er  nogal wat factoren zijn die de snelheid van een website beïnvloeden, is het ook geen eenvoudige klus om je site hierop aan te passen. Ik denk hierbij onder andere aan:

  • De bestandsgrote van alle documenten, afbeeldingen, scripts etc
  • Het aantal requests dat verstuurd wordt / het aantal bestanden waaruit een site bestaat
  • Het aantal extern ingeladen scripts (bijv. Google Analytics)
  • De snelheid van de webhosting
  • Het type website (blog, e-commerce, cms etc)
  • Het aantal bezoekers op de site op een willekeurig moment
  • Het aantal bots op de site op een willekeurig moment
  • en alles wat je verder nog voor de voeten komt.

Snel maar veilig

De afgelopen jaren heeft Google duidelijk gemaakt dat ze zich sterk willen maken voor een veilig en snel internet. Geheel in de stijl van Google zijn dat geen loze woorden. In 2010 werd al aangekondigd dat snelheid onderdeel was geworden van het algoritme, in 2015 lanceerde Google het AMP project (Accelerated Mobile Pages) voor een sneller open mobiel web.

In 2014 kondigde Google ook al aan dat websites met een veilige verbinding (SSL) een streepje voor gaan krijgen in de zoekresultaten. In 2016 werd op hun security blog duidelijk dat websites met een onbeveiligde verbinding een markering gaan krijgen in de zoekresultaten in Chrome. Google staat daar niet alleen in, zo blijkt uit het lijstje sponsors van Let’s Encrypt, een dienst voor gratis SSL-certificaten. Kortom; zowel snelheid als veiligheid zijn onderdeel geworden van het lijstje factoren waarmee de ranking van websites in de zoekmachine van Google worden bepaald.

Hoe snel is jouw site?

Er zijn diverse (gratis) meetinstrumenten ontwikkeld om snelheid van sites te meten, GTMetrix, één van die gratis aanbieders meet niet alleen je site maar geeft ook suggesties om problemen op te lossen. Daarbij doet zij verschillende metingen, zodat je site niet alleen geoptimaliseerd wordt voor Google en de Google Chrome browser. Door de door GTMetrix gesuggereerde aanbevelingen in jou site door te voeren ben je weer verzekerd van een goede ranking.

Mocht je er zelf niet goed uitkomen, neem dan gerust contact met me op.

Volg, Like en Share:
verstuur met Email
Facebook
Facebook
Google+
Google+
Twitter
Visit Us
LinkedIn
Whatsapp