Google & SEO

Door enorme uitbreiding van het aantal pagina’s op het internet, werd het gebruik van zoekmachines en daarmee zoekmachine optimalisatie populair.

Gratis Website Scan

Gratis website audit van SetFocus Online Marketing & SEO

Home » Zoekmachine optimalisatie+Google=online succes

Google en zoekmachine optimalisatie zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Om dat te begrijpen doen we een stapje in de geschiedenis van het internet.

Larry Page & Sergey BrinIn 1998 werd de Google zoekmachine gelanceerd door door Larry Page en Sergey Brin. Alle andere zoekmachines die in die tijd in de markt waren zoals Yahoo, Lycos, Excite, Magellan en Infoseek werden al snel verdrongen door Google.

Google blonk met name uit door haar gebruiksvriendelijkheid, daarbij was Google voorzien van rustig strak design zonder reclame op de pagina. Ook sloten de zoekresultaten van Google beter aan bij een zoekopdracht dan bij de andere zoekmachines.

Waren er in 1998 nog “slechts” 2,410,067 websites, inmiddels is het aantal websites wereldwijd, uitgegroeid tot 1.307.049.500  (dec. 2017) en komen er nog steeds bij. Als je een website hebt, dan wil je natuurlijk wel dat zij wordt gevonden. Door de enorme uitbreiding van het aantal pagina’s op het internet, werd het gebruik van zoekmachines en daarmee zoekmachine optimalisatie populair.

Omdat Google zijn bezoekers de beste resultaten wil presenteren heeft zij een zoekalgoritme ontwikkeld dat op basis van verschillende factoren een website meer prioriteit geeft in de zoekmachine resultaten. Dit algoritme is grotendeels geheim en verandert  constant, maar door onderzoek en test hebben specialisten wel belangrijke rankingfactoren weten te achterhalen. Het vakgebied zoekmachine optimalisatie is hieruit ontstaan.

Maar wat is zoekmachine optimalisatie?

Wikipedia zegt er het volgende over:

Zoekmachineoptimalisatie (Engels: search engine optimization of SEO) is een onderdeel van zoekmachinemarketing en kan worden gedefinieerd als het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante trefwoorden, trefwoordcombinatie(s) casu quo zoekterm(en). Aangezien een vermelding in die organische resultaten gratis is, vormen deze zoekresultaten een interessant alternatief voor zoekmachineadverteren.

bron: Wikipedia

Een mooie volzin waarin het doel van SEO wordt beschreven, maar waaruit de impact niet goed naar voren komt. Een pagina die goed geoptimaliseerd is geeft namelijk niet alleen organisch een betere positie op de zoekresultaat pagina’s (SERP – Search Engine Result Page), ook als je kiest voor adverteren in Google (SEA – Search Engine Advertising) zul je een betere deal krijgen met een goed geoptimaliseerde pagina.

Daarbij staat een goed geoptimaliseerde pagina voor mij gelijk aan een pagina voorzien van interessante informatie voor de bezoeker die tevens goed indexeerbaar is voor zoekmachines. Wat je ook doet om je pagina te optimaliseren voor indexeerbaarheid door zoekmachines, uiteindelijk gaat het erom dat je je bezoeker voorziet van de informatie waar hij naar op zoek is. En als je dan zo’n pagina hebt met hoogwaardige content dan zou het zonde zijn als je niet alles uit de kast haalt om deze informatie onder de ogen te brengen van je publiek.

 

SEO bestaat uit de volgende 3 onderdelen:

technische zoekmachine optimalisatie

Technische SEO

Zonder een technisch geoptimaliseerde basis, is alle tijd en geld die wordt besteed aan andere SEO-activiteiten, zoals wat gewoonlijk wordt aangeduid als on-site en off-site zoekmachine optimalisatie zonde van tijd en budget.

Onderwerpen voor technische SEO zijn onder meer veiligheid, snelheid, doorzoekbaarheid.

content optimalisatie

On-page SEO

On-site SEO is het optimaliseren van elementen op je website om hoger te scoren en relevanter verkeer te verdienen van zoekmachines. On-site SEO verwijst naar het optimaliseren van zowel de inhoud als de HTML-broncode van een pagina en staat ook bekend als content optimalisatie.
Onder content optimalisatie valt ook het gebruik van video, audio en infographics.

Off-page SEO

Off-page SEO

Off-site SEO ofwel Page Authority. Verwijst naar acties die buiten je eigen website plaatsvinden maar invloed uitoefenen op je zoekmachine ranking. Hiermee wordt het linken vanaf andere websites bedoeld (backlinking). Zoekmachines zien dat als een aanbeveling.  Het is wel belangrijk dat het links betreft van kwalitatieve websites.
De meest populaire vorm van backlinking is op dit moment linken vanaf social media.

Volg, Like en Share:
verstuur met Email
Facebook

Facebook
Google+

Google+
Twitter

Visit Us
LinkedIn

Whatsapp